Sandvik logo

Tillväxt, digitalisering och hållbarhet

Skifte mot tillväxt

Sandvik Mining and Rock Solutions upplevde en stark efterfrågan och erhöll rekordstora beställningar inom automation, gruvdrift ovan jord och elektrisk gruvutrustning. Vi lanserade flera innovationer, bland annat ett batteri med högre kapacitet för batteridrivna (BEV) lastare och truckar.

Vi fortsatte att bygga upp en omfattande portfölj för gruvdrift ovan jord och lanserade Sandvik® DR413i, en ovanjordsborrigg inom vårt intelligenta sortiment för sortiment för roterande spränghålsborrning, Ranger® DX910, en kraftfull borrigg med intelligenta funktioner, samt en konceptrigg för ovanjordsborrning. Vi förvärvade också en ny testanläggning i Finland för att utveckla och testa framtida tekniker för ovanjordsborrning och fick den största ordern någonsin för borrning ovan jord, värd 248 miljoner kronor.

Positiva effekter av tidigare års förvärv, som Deswik (programvara för gruvplanering), bidrog till tvåsiffrig tillväxt för elfte kvartalet i rad i vår division Digital Mining Technologies. Under 2023 förvärvade vi Polymathian Industrial Mathematics, en Australienbaserad leverantör av avancerad programvara och tjänster för gruvoptimering, och vi stärkte vår närvaro i Sydamerika genom förvärvet av MCB Services and Minerals, en leverantör av programvara och tjänster för gruvdrift.

Sandvik fick en order från det kanadensiska gruvbolaget Torex Gold Resources på gruvutrustning omfattande 35 enheter till ett värde av 650 miljoner kronor och en order från en kund i Australien på utrustning för gruvdrift under jord värderad till 460 miljoner kronor. Vi firade den tusende leveransen av de stora truckarna Toro® TH551 och TH663.

Verksamheten för reservdelar, tjänster och förbrukningsvaror svarade för 66 procent (69) av intäkterna. Vi investerade 260 miljoner kronor för att öka vår produktionskapacitet för bergborrar i Tammerfors (Finland).

Digitalt skifte

Vi har ett unikt ekosystem av digitala tjänster från början till slut i värdekedjan, bland annat automationslösningar, programvara för gruvplanering och en AI-aktiverad fjärrövervakningstjänst som används av kunder för förebyggande underhåll. Genom våra gruvsimuleringsverktyg samarbetar vi med våra kunder och genererar försäljning, till exempel genom att illustrera vilken typ och storlek av maskinpark som behövs i en elektrisk gruva.

Sandvik blev den första OEM-tillverkaren som introducerade ett enhetligt trafikhanteringssystem för borrar, lastare och gruvtruckar med en fjärrlösning, AutoMine®. Den gör det möjligt för operatörer att på distans och simultant styra och övervaka flera automatiserade borrar från Sandvik för gruvdrift under jord.

Vi gjorde framsteg i vår strävan att automatisera gruvdrift ovan jord genom att leverera Leopard® DI650i down-the-hole (DTH) borriggar och automatiserade ovanjordssystem, AutoMine®, till en stor europeisk kund. Vi lanserade också My Sandvik Onsite, en övervakningslösning som omvandlar data från ovanjordsborriggar (Sandvik iSeries) till insikter för produktivitetsförbättringar.

Sandvik fick stora ordrar från det svenska gruvbolaget LKAB på automatiserade lastare för användning i Kirunagruvan i norra Sverige, världens största järnmalmsgruva under jord. Ordervärdet uppgår till cirka 250 miljoner kronor respektive 120 miljoner kronor.

Skifte mot hållbarhet

Vi bidrar till att minska våra kunders miljöpåverkan främst genom vårt produkterbjudande. Det finns en stark efterfrågan på batterielektriska fordon (BEV), som nu står för cirka 15 procent av orderingången för lastning och transport. Elektrifiering hjälper gruvoperatörer att nå sina hållbarhetsmål och vi har en unik elektrisk produktportfölj, som vi utökar för att möta framtida behov. Vi tar ett helhetsansvar för batterier, inklusive batteridesign, och vi erbjuder alternativ för batteriåtervinning i områden där våra BEV-fordon används. För att ytterligare stödja elektrifieringen investerade vi i en ny produktionsenhet i Malaysia för tillverkning av eldrivna underjordslastare och gruvtruckar och tillkännagav planer på att utöka vårt kompetenscenter för batterier i Kalifornien, USA.

Vår innovation "Laddning under borrning" tilldelades Sandviks hållbarhetspris till minne av Sigrid Göransson 2023. Lösningen är avsedd för batteridriven borrutrustning i gruvor och utnyttjar borrcykeln till att samtidigt ladda batteriet, vilket minskar koldioxidutsläppen med cirka 12 ton per borrigg och år.

Sandvik har haft återvinningsprogram för hårdmetall i många år. 2023 lanserade vi som första företag i branschen ett återvinningsprogram för borrkronor i hårdmetall med målet att samla in 90 procent av våra egentillverkade borrkronor senast 2025. Andra tillverkares använda borrkronor kan också återvinnas inom ramen för det nya initiativet.

Vi undertecknade en avsiktsförklaring med ståltillverkaren SSAB som säkerställer tillgång till fossilfritt stål för framtida produktion av lastare och truckar.