Sandvik logo

Kundens förstaval

Kundvärde säkerställer långsiktig affärsframgång. Att arbeta nära kunderna ligger i vårt DNA och vi utvecklar nära relationer för kundinsikter, FoU-fördelar och för snabb återkoppling när marknadsförhållandena förändras. Vi har byggt upp förtroende under årtionden och med vår omfattande kunskap om kundernas behov är vi en pålitlig partner.

Vi strävar efter att vara nummer ett eller två på de marknader där vi är verksamma. Detta uppnår vi genom starka varumärken och innovativa erbjudanden.

Vår strategiska prioriteret att vara kundernas förstahandsval inkluderar ett ledande prestationsbaserat erbjudande och överlägsna grundläggande och avancerade tjänster.

Under 2023 stöttade vi kunderna på ett snabbare och mer effektivt sätt, till exempel genom att erbjuda serviceresurser permanent på plats hos kund, ha teknik- och FoU-resurser nära kund, anpassa produkter för att passa specifika kundbehov, stärka vår kundservice och investera i lagerhanteringssystem.

Hela företaget strävar efter att utveckla vårt sätt att mäta och förbättra kundvärde och kundnöjdhet. År 2023 mätte alla våra divisioner sin kundnöjdhet med hjälp av strukturerade metoder. Senast 2025 ska de kunna visa på verifierade förbättringar.

Ett exempel på kundinsikt är att små och medelstora företag behöver stöd för att ansluta utrustning och skapa en effektivare komponenttillverkningsprocess. Vi hjälper denna kundgrupp, till exempel med vårt Lighthouse-program, där vi är en partner på deras digitala resa och erbjuder lösningar och expertis för att stödja dem.

I våra indirekta kanaler utbildar vi våra partners för att de ska bli mer kunniga om våra erbjudanden så att de bättre kan lösa kundernas problem med hjälp av våra lösningar. Vi har också skapat ett unikt helhetserbjudande för kunder inom gruvindustrin, från gruvplanering till bergbrytning.

En man i vit skjorta som pekar på en surfplatta som en kvinna i Sandvik-kläder håller i. (foto)