Innovationer som skapar Kundvärde

Genom automatisering, elektrifiering och den senaste tekniken gör vi gruvorna renare, säkrare och effektivare. Sandvik Mining and Rock Solutions leder utvecklingen med ett brett sortiment av uppkopplade produkter och lösningar.

Våra batterielfordon (BEV) förändrar framtiden för underjordsgruvor. Under det gångna året lanserade vi flera nya produkter, bland annat den batterieldrivna trucken Sandvik® TH550B. Erbjudandet inkluderar även AutoSwap™, ett system som påskyndar och underlättar batteribyten och gör det möjligt att byta batteri på bara tre minuter.

Sandvik har ett treårigt samarbete med Barrick, som driver världens enskilt största guldgruva, för att testa BEV som är utrustade med AutoSwap för företagets bergbrytning under jord. Redan efter en månad hade lastarna och truckarna ökat antalet maskintimmar.

Under året blev Sandvik® LH518B det första batterielfordonet att introduceras i guld- och koppargruvan New Afton i Kanada. Den elektriska flottan är ett viktigt steg på vägen för att gruvan ska kunna nå sina mål om sänkta växthusgasutsläpp. Gruvan räknar med att energikostnader minskar med 90 procent för ett batterielfordon med 400 hästkrafter jämfört med en likvärdig traditionell diesellastare.

År 2021 lanserade vi vårt borrsystem Top Hammer XL som ökar hålstorleksintervallet för topphammarteknik till 178 millimeter. Den mycket effektiva borrtekniken ger 50 procent minskad bränsleförbrukning, 25 procent minskade totala borrkostnader och 15 procent högre produktivitet.

Man som är i färd med att byta batteri på Sandvik TH550B batterielektrisk gruvtruck (foto)
Sandvik TH550B tillhör tredje generationens batterielektriska fordon där konstruktionen utgår helt från batteriet.
Sandvik LH518B batterelektrisk lastare (foto)
Sandvik® LH518B är den mest kompakta 18-tonslastaren på marknaden och den drivs med elektriska batterier.