Innovationer som skapar Kundvärde

Vi ökar kundernas produktivitet och gör deras processer effektivare och mer hållbara med våra tekniskt avancerade produkter och lösningar. Till dessa hör innovationer som automatiserar och optimerar tillverkningsprocesser i hela värdekedjan.

Under 2022 lanserade Sandvik den snabbmatande fräsen CoroMill® MH20, vilken erbjuder förstklassig eggsäkerhet för en mängd olika industrier. Den är särskilt väl lämpad för bearbetning av flygplanskomponenter, har en längre verktygslivslängd och förkortar bearbetningsprocessen samt minskar svinn, driftstopp och lagerhållning.

CoroMill Dura (baserad på teknologi från tidigare förvärvade DuraMill) från Sandvik Coromant är ett komplett sortiment solida hårdmetallpinnfräsar som minskar skärkraftsvariationerna och vibrationer. Pinnfräsarna fungerar i en mängd olika tillämpningar och material och ökar maskinflexibiliteten, vilket resulterar i väsentligt kortare ställtid och mindre lagerhållning.

Nästa generations fräsar från Seco, Helical Turbo 16™, kombinerar bästa prestanda med användarvänlighet. De större skärdjupen och ökade matningshastigheterna reducerar cykeltider, snabbar på produktionen och gör att färre skär behövs. Fräsarnas nickelbeläggning är ersatt med en tunn beläggning i en process som kallas fysikalisk ångdeponering (PVD). I denna process förångas ett solitt material i ett vakuum och beläggs sedan på en yta för att öka hållbarheten.

Ett nytt metallpulver från Wolfram, Bergla®, tillverkas av 100 procent återvunnen volfram vilket resulterar i 90 procent lägre CO2-utsläpp jämfört med om man använder nytt material. Pulvrets sammansättning består av mer än 95 procent hårdmetall och kan anpassas för att få specifika egenskaper hos den slutliga produkten.

Sandvik lanserade 3D-printad hårdmetall som ger överlägsen slitstyrka. Till följd av den extrema hårdheten har hårdmetall varit väldigt svårt att maskinbearbeta, inte minst när det kommer till komplexa geometrier. 3D-printning möjliggör designfrihet, optimerar produktiviteten, minskar både materialsvinnet och leveranstiderna – samt ger komponenter som håller upp till 20 gånger längre.

Under 2022 tog vi fram en ny lösning som kombinerar den flexibla mätplattformen ZeroTouch® från DWFritz med programvaran Metrolog® X4 från Metrologic. Kontaktlös 3D-mätning av komponenter integreras nära eller i processen, vilket resulterar i en tiondels inspektionstider jämfört med traditionella metoder. Lösningen mäter komplexa detaljer, skapar en digital kopia av komponenterna och använder en 3-punktmolnlösning för att säkerställa kvaliteten under tillverkningsprocessen. Vi har fått flera maskinordrar från viktiga kunder.

Coromill® Dura pinnfräs (foto)

Pinnfräsen Coromill® Dura används i en mängd olika tillämpningar och material.

(foto)