Nya produkter och innovationer

Vi utvecklar gruvindustrin genom produktinnovation och insatser inom automatisering, digitalisering och elektrifiering. Sandvik Mining and Rock Technologys produkter och lösningar ger våra kunder en säkrare, hälsosammare och mer produktiv arbetsmiljö.

Borrhastighet och precision

Jumboriggen DT1132i för tunneldrivning är det senaste tillskottet till vårt breda utbud av kraftfulla underjordsaggregat. Den har en moduldesign som gör den mycket flexibel och mångsidig. Tunneldrivningsjumbon är försedd med några av de modernaste digitala lösningarna på marknaden vilket möjliggör snabb och noggrann borrning vid tunneldrivning.

Sandviks jumborigg DT1132i för tunneldrivning (photo)

Förbättrad OptiMine

Sandvik Mining and Rock Technology har fortsatt att utveckla plattformen OptiMine®, som förbättrar gruvkundernas planeringsprocess, produktivitet och säkerhet genom tillgång till realtidsinformation. Systemet identifierar flaskhalsar och områden med utrymme för förbättring och ger insikter i hur man kan öka säkerheten för operatörerna. Under 2019 introducerades tre nya moduler, som fokuserar på platsbaserad analys, 3D-visualisering av gruvor och smart planering.

Plattformen OptiMine® (photo)

Anslutna krossar optimerar prestanda

Tre nya modeller av konkrossar har tillkommit till 800i, vår serie av premiumkrossar. Den nya generationens automatiserings- och uppkopplingssystem är standard på alla modeller, som är anslutna till My Sandvik-portalen. Uppkopplingen innebär att systemet kontinuerligt kan övervaka och optimera krossens prestanda och styra hela smörjsystemet för att öka maskinutnyttjandet och tillförlitligheten.

PowerCarbide (photo)

Kraftfulla verktyg

I flera decennier har Sandvik Mining and Rock Technology producerat bergborrverktyg i hårdmetall, som är ett av de mest framgångsrika kompositmaterial som någonsin tillverkats. Nu har vi samlat våra mest kraftfulla hårdmetallsorter under ett gemensamt namn, PowerCarbide, för att lyfta fram betydelsen av hårdmetallsorter vid borrning och kunna erbjuda skräddarsydda lösningar.

Tre nya modeller av konkrossar har tillkommit till Sandvik 800i (photo)